TOTUL DESPRE CRICUL AUTO - GHID COMPLET
publicat in: Blog // publicat pe: 06.03.2024

Cu foarte mult timp în urmă mecanicii auto erau nevoiți să improvizeze o mulțime de metode de a efectua reparații sub mașină sau schimbul de roți, în zilele noastre cricul a devenit un adevărat aliat de bază al acestor profesioniști. Cricurile moderne permit ridicarea autoturismului până la o înălțime confortabilă pentru mecanici astfel încât aceștia nu mai sunt nevoiți să-și murdărească salopetele de fiecare dată când execută o lucrare de reparație.
Cricul auto își găsește locul pe lista celor mai importante 10 invenții islamice care ne-au schimbat viața. Acest instrument a apărut din nevoia omenirii de a ridica lucruri grele fără prea mult efort fizic. Tehnologia aparține inventatorului Al-Jazari, chiar dacă multe persoane confundă această descoperire cu cea a elevatoarelor auto. Bineînțeles că tehnologia a evoluat, iar cricurile auto din zilele noastre sunt de mai multe tipuri și sunt foarte ușor de folosit. Neschimbat este, însă, principiul cu care funcționează aceste cricuri.
Cricul a fost și una dintre cele mai importante schițe ale lui Leonardo Da Vinci. Acesta a schițat în detaliu echipamentul care era compus din unelte de reducere, o manivelă și un raft. Sistemul care avea la bază roțile dințate era extrem de util după o perioadă în care omenirea a fost pusă la grea încercare de obiectele voluminoase sau cu o greutate ridicată.
Inventat în anul 1851, cricul hidraulic reprezintă opera lui Richard Dudgeon. Americanul locuia în New York și era proprietarul unui atelier de automobile. În același an, Richard Dudgeon a primit brevetul pentru ”presiune hidraulică portabilă”.
Prima reclamă ilustrată pentru cricuri a apărut pe 3 Septembrie 1856 în Moniteur Vinicole.

Verificarea și repararea unui autoturism este mult mai simplă dacă avem un cric. Cricurile se pot folosi acasă, pentru verificări și reparații în garaj, sau în ateliere auto, în service, pentru reparații profesioniste, testări. Cele mai utilizate tipuri de cricuri sunt cele hidraulice cum sunt si cricurile tip butelie. Cricurile tip butelie se folosesc în service, în industria auto, în construcții sau acasă, în propriul garaj. Oferă mai puține posibilități de amplasare sub autoturism: dacă autoturismul are garda joasă nu putem să amplasam un cric hidraulic tip butelie sub mașină. Pe de altă parte, dacă vorbim de o mașină cu garda la sol înaltă, cricul tip butelie este soluția ideală întrucât oferă o putere de ridicare mare.
În timpul utilizării, cricurile tip butelie au nevoie de poziționare pe suprafață plană, dreaptă, cu duritate foarte mare, operarea realizându-se în conformitate cu indicațiile din manualul producătorului. Montajul este vertical sub mașina ce urmează a fi ridicată, ceea ce permite ridicarea unei mașini la o înălțime mai satisfăcătoare pentru mecanic. Fiind mai mici decat alte tipuri de cric hidraulic, cricurile tip butelie se depozitează ușor și nu au nevoie de spațiu mult pentru depozitare.
Deținătorii de camioane le preferă pentru că sunt convenabile, mai ieftine, ușor de cărat la drum și simplu de folosit pe loc, oricând apare o problemă. Utilizarea lor e simplă: doar se amplasează sub vehicule, se acționează pistoanele de mici dimensiuni în direcția opusă acelor de ceasornic pentru ajustarea înălțimii pistonului. Valva de la baza cricului tip butelie permite înălțarea vehicului, ridicarea într-un ritm cât mai lent și aducerea sa la poziția inițială fără probleme și efort.
Avantajele și dezavantajele cricului tip butelie:
AVANTAJE
- Este mai ieftin - cricurile tip butelie sunt mai ieftine, dar au aceeași eficiență ca unele mai scumpe și mai complexe, te ajută să faci ceva economii pentru alte instrumente utile pentru mentenanță și repararea autovehiculelor;
- Este ușor - sunt construite în așa fel încât să fie ușoare, portabile, să poată fi luate oriunde e nevoie de ele, nu e nevoie de ajutor în utilizarea lor;
- Este compact - cricurile tip butelie au dimensiuni reduse, pot fi puse în orice spații de depozitare, nu au nevoie de zone eliberate doar pentru ele, pot sta și lângă alte instrumente, obiecte;
- Eficiență maximă - poți ridica greutăți foarte mari cu un astfel de cric, în ciuda designului său care nu inspiră acest lucru. Greutățile suportate de un astfel de cric pornesc de la 2 tone și ajung la 50 de tone;
- Este ușor de folosit - este simplu să înțelegi cum funcționează și mai simplu să îl folosești.
DEZAVANTAJE
- Lipsa stabilității - cricul tip butelie are dimensiuni reduse, greutatea vehiculelor este distribuită pe o suprafață mică, de unde și instabilitatea;
- Performanță influențată de garda la sol a mașinii - doar camioanele și vehiculele mai înalte pot să permită folosirea unui cric tip butelie;

Spre deosebire de cricurile tip butelie, cele tip crocodil se manevrează mai ușor și în siguranță. Nu contează cât de joasă este garda autoturismului, cricurile crocodil se pot amplasa precis sub orice tip de autovehicul, ridicarea fiind posibilă în siguranță de fiecare dată. Cu greutăți de 30+ kilograme, cricurile crocodil sunt recomandate pentru folosirea în ateliere auto, vulcanizări, service profesionist și mai puțin acasă, unde cele tip butelie sunt o opțiune mult mai bună.
Cricul crocodil a primit această denumire din cauza formei sale și a modalității în care funcționează. Are două piese care se deschid și seamănă cu un crocodil cu fălcile larg deschise. Simplu de folosit și sigur, cricul crocodil se pretează atât pentru mașini mici, cât și pentru autoturisme mai mari. Dacă urmează să folosiți cricurile crocodil pe teren, variantele din aluminiu sunt cele mai bune pentru că au greutăți mai mici. În alte contexte, varianta din oțel va fi de preferat, pentru stabilitate și rezistență mai mare.
Cricurile crocodil au roți, sunt potrivite pentru ridicarea mașinilor cu diverse greutăți, se amplasează cu ușurință sub ele. Au levier, care deschide rapid valva și o închide odată ce este rotit. Prin apăsarea levierului se ridică și mașina sau obiectul asupra căruia se va interveni. Lichidul hidraulic din cric se pompează în cilindru iar presiunea ridică cricul odată cu greutatea de pe el. Se blochează cricul la înălțimea dorită cu ajutorul levierului și se deblochează la o rotire a levierului în sensul opus.
Greutățile suportate și ridicate fără probleme sunt cuprinse între 2 și 15 tone, adică putem folosi cricurile crocodil la mașini mici, mașini teren mici, limuzine sau break-uri, pick-up-uri, microbuze, mașini teren mari, camioane mici, autobuze. După 10 acționări ale levierului pe care se apasă se ridică mașina, însă cele mai moderne cricuri crocodil permit ridicarea mașinilor și din 3-6 apăsări de levier.
Avantajele și dezavantaje ale cricului crocodil:
AVANTAJE
- Mai ușor de folosit și mai sigur - spre deosebire de alte tipuri de cricuri, cel tip crocodil va fi mult mai eficient și mai ușor de utilizat în service, ateliere auto;
- Greutăți ridicate și suportate suficient de mari - se poate ridica cu un cric crocodil și o mașină normală, dar și una de teren. Greutăți suportate până la 15-16 tone;
- Este necesară o gardă mai înaltă a mașinii - spre deosebire de un cric tip butelie, care are din start înălțime mare și garda mașinii trebuie să fie mai înaltă și ea, la cricul crocodil nu depindem deloc de gardă, e potrivit pentru toate tipurile de mașini;
- Robust, realizat din materiale rezistente la uzură - cricurile crocodil rezistă bine la utilizare intensă, pot fi din materiale rezistente și eficiente pe termen lung;
- Roțile metalice sunt fiabile și sigure - dacă avem un cric crocodil putem folosi cricul și pe podele nefinisate și în spații exterioare fără probleme;
- Prezența supapei de siguranță - la cricurile crocodil supapa de siguranță previne supraîncărcările și accidentele,
- Bara de pompare poate fi demontabilă - se reglează ușor înălțimea, se stabilește gradul de ridicare mai simplu;
- Portabilitate crescută și fiabilitate pe termen lung.
DEZAVANTAJE
- Prețuri mai mari de achiziție - cricul crocodil are un preț ceva mai mare, dar unul potrivit pentru modelul profesional;
- Limitele greutăților suportate - cricul crocodil poate ridica maxim 2 tone până la 15 tone, nimic mai mult;
- Limitele impuse de garda la sol a mașinii, în funcție de modelul ales;
- Implică efort din partea celui care îl manevrează și instruire prealabilă pentru evitarea accidentărilor;
- În timp, cricurile crocodil pot ceda dacă sunt folosite intensiv și în mod repetat cu greutăți foarte mari de ridicat și de susținut;
- Greutate mai mare față de alte tipuri de cricuri de pe piață.

Cricurile pneumatice sunt echipamente profesionale cu eficiență ridicată folosite în vulcanizări sau în service, ateliere auto, chiar și acasă. Greutățile suportate la ridicare depășesc 3.5 tone în funcție de modelul ales. În interiorul pernelor pneumatice există un telescop interior din materiale rezistente care asigură stabilitatea structurii chiar și când avem sarcină maximă. Funcționarea cricului pneumatic este posibilă datorită aerului comprimat cu o presiune de lucru variabilă, în general între 5-10 bari.
Un cric pneumatic se folosește în industria auto, în construcții, la operarea cu materiale și utilaje grele, mașinării, asigurând ridicarea la înălțimile dorite fără efort și în deplină siguranță. Se pot ridica rapid țevi și conducte pe șantiere, se pot poziționa pentru instalarea corectă, sunt foarte utile în industria construcțiilor. Cricurile pneumatice sunt ușor de folosit de către profesioniști cu experiență din domeniul auto, construcții, în service și ateliere auto, sunt economice întrucât folosesc aer pentru o funcționare impecabilă. Ele pot ridica orice fel de autovehicule odată ce au fost acționate conform instrucțiunilor producătorilor.
Putem avea cricuri cu aer hidraulic și cricuri cu aer gonflabil. Primele sunt acționate prin comprimarea aerului de la compresor, sunt rapide și puternice spre deosebire de cricul clasic. Cricurile cu aer gonflabil au sac pneumatic, ajutând la ridicarea obiectelor de la sol fără o componentă pneumatică propriu-zisă. Se poate ridica o mașină sau chiar și un avion cu aceste cricuri speciale moderne.
Experții, pompierii, cei care se ocupă de salvarea victimelor vor folosi cricuri pneumatice în caz de calamități naturale pentru ridicarea obiectelor grele și evacuarea răniților aflați sub dărâmături. Dacă este nevoie de ridicarea la o înălțime mare se vor utiliza cricurile pneumatice cu saci la presiune joasă, dar nu pentru obiecte foarte grele.
Avantajele și dezavantajele cricului pneumatic:
AVANTAJE
- Construcție metalică robustă, solidă - se poate deșuruba la nevoie mânerul, rezistență mare la folosire intensă, cu greutăți mari de susținut;
- Poziționarea verticală a cricului fără suport suplimentar - nu mai este nevoie de soluții complicate pentru poziționări verticale, totul se face foarte simplu;
- Protecție împotriva coroziunii permanente datorită stratului special care acoperă echipamentul;
- În interiorul burdufului există un stabilizator telescop pentru siguranță în exploatare și eficiență maxima;
- Mânere rezistente, cu forma conturată, pentru manevrarea mai ușoară a cricului pneumatic;
- Prezența roților din plastic durabil la anumite modele pentru introducerea mai ușoară a cricului sub șasiu;
- Siguranță sporită în utilizare - prezența supapei care nu permite ruperea pernei în cazul în care se depășește presiunea aerului comprimat permis, prezența protecției anti-alunecare, piciorul de cauciuc. La umplere burduf și deconectare alimentare cu aer comprimat vehiculul ridicat nu va cădea automat;
- Greutatea redusă a cricului, mânerul special alungit pentru manevrare foarte eficientă indiferent de greutatea de ridicat;
- Prezența mânecilor de ghidare în interiorul burdufului garantează stabilitatea structurii în timpul ridicărilor;
- Cursă largă de ridicare.
DEZAVANTAJE
- Costuri mai mari și mai greu de amortizat;
- Complexitatea operării și a funcționării cricului pneumatic, e nevoie de instructaj și grija la operare;
- Acționare manuală, necesită efort din partea operatorului în funcție de modelul achiziționat;
- Mai puțină stabilitate la greutăți apropiate de limitele maxime suportate în comparație cu un cric clasic hidraulic, mecanic.
Nu doar mașinile au nevoie de un cric, ci și motocicletele. Ca orice vehicul modern, și motocicleta are nevoie de reparații, verificări, de igienizări și testări. Cum greutatea ei este destul de mare, un cric hidraulic pentru motocicletă va fi util într-o varietate de situații.
Un cric hidraulic pentru motocicletă poate fi folosit și de către profesioniștii din service, ateliere specializate în reparații motociclete, și de către proprietarii acestora, într-un garaj, în alte locuri unde este suficient loc pentru cric și pentru utilizarea sa în condiții de siguranță maximă.
Cricul asigură siguranța lucrului în timpul reparațiilor și întreținerilor realizate la nivelul motocicletei, are un braț de ridicare cu profil cauciuc anti-alunecare, două puncte de fixare pentru ancorare cât mai sigură. În funcție de modelul ales cricul hidraulic pentru motocicletă va avea două roți fixe și două rotițe pivotante, cilindru hidraulic cu pedală, fixare în poziții multiple și mâner de manipulare.
Mutarea cricului și fixarea acestuia în pozițiile dorite este foarte simplă din moment ce există cele două roți care permit rularea în orice direcție se dorește. La ridicarea și coborârea greutății motocicletei se folosesc pedalele de ridicare și coborâre, coborârile necontrolate a maselor ridicate sunt prevenite cu ajutorul unor bare de siguranță în două puncte. Greutățile suportate ajung la câteva sute de kilograme, în funcție de tipul motocicletei și de designul său, structura sa.
Un cric hidraulic pentru motociclete va fi util și pentru curățarea și igienizarea motocicletei fie într-un atelier specializat, fie acasă, în garaj. În timpul operațiunilor de curățare și întreținere motocicleta va sta într-o poziție adecvată mereu și nu va exista riscul de accidentări nedorite cât timp vă aflați în preajma ei. Mânerele în formă de T pentru poziționare și manevrare cât mai ușoară vor simplifica utilizarea.
Avantajele și dezavantajele cricului hidraulic pentru motocicletă:
AVANTAJE
- Stocare simplă cât nu este folosit - unele modele se pot plia și ocupă loc puțin la depozitare în garaj sau în spații special amenajate;
- Ajustare rapidă la înălțimile dorite - siguranță mai mare în timpul reparațiilor, în timpul curățării, în timpul verificărilor;
- Greutăți mari suportate, de câteva sute de kilograme - nu contează că ai o motocicletă mai mare sau mai mică, o vei putea ridica în siguranță cu un cric hidraulic;
- Ușor de folosit și portabil - cricul hidraulic pentru motocicletă poate fi mutat cu ușurință și luat în timpul călătoriilor într-un alt vehicul pentru intervenții fără probleme asupra motocicletei;
- Ridicare și manevrare confortabilă a motocicletelor indiferent de tip, model;
- Ridicări hidraulice cu suport protejat până la greutăți maxime de sute de kilograme;
- Versatilitate, utilizare în mulțime situații;
- Intervenție ușoară la roțile motocicletei și în partea din față, spate și efort minim depus în timpul folosirii;
- Întreținere simplă ori de cate ori e nevoie.
DEZAVANTAJE
- Stabilitate nu atât de bună în comparație cu alte instrumente pentru ridicarea motocicletei;
- Preț mai mare de achiziție;
- Greutate mare, operare ceva mai dificilă, complexă;
- Necesitatea instruirii înainte de operare;
- Necesită suprafață netedă pentru funcționare în siguranță;
- Apar dificultăți la reglarea înălțimii de coborâre, mecanismul de ajustare are de multe ori execuții diferite.

Cutia de viteze și motorul au nevoie în permenanță de verificări și reparații. Zona în care sunt fixate cutia de viteze și motorul este una destul de greu de accesat în lipsa unui cric special, instrument util în cazul în care trebuie făcute teste și verificări, înlocuiri la nivelul acestor componente importante ale mașinii.
Cricurile pentru cutia de viteze și motor se folosesc în service, ateliere auto, în locații specializate în reparații și verificări auto. Doar profesioniștii, mecanicii vor putea utiliza astfel de dispozitive, unele modele au pistoane duble, greutăți foarte mari suportate de până la 500kg.
Cricul pentru cutia de viteze și motor se transportă ușor datorită roților din dotare, patru la număr, pedală de picior și platformă robustă, reglabilă permite utilizarea foarte simplă. În funcție de unghiul dorit de acces se poate înclina cricul și accesul la cutia de viteze și la motor va fi mult mai ușor.
Demontarea și asamblarea cutiei de viteze și a subansamblelor motorului, a motorului în întregimea sa vor fi mai rapide și mai sigure cu un cric special pentru această zonă a mașinii.
Roțile de auto-aliniere permit mișcarea stabilă și ușoară oricând este nevoie, capacitatea mare de ridicare va fi excelentă pentru ateliere, garaje, lucrări unde este nevoie de susținere a unei greutăți foarte mari. Greutățile vor fi ridicate cu ajutorul pompei de picior foarte eficientă în utilizare. Reglajele diferite prezente la toate cricurile moderne pentru cutia de viteze și motor permit reparații diverse și acces simplificat iar cilindrii foarte groși garantează o intervenție fără pericole.
Toate cricurile pentru cutiile de viteze și pentru motoare sunt fabricate din materiale de calitate, rezistente, din oțel de înaltă calitate pentru un nivel suplimentar de durabilitate. La unele modele de cricuri avem și adaptor, se utilizează doar cu un cric de podea deja existent.
Avantajele și dezavantajele unui cric pentru cutia de viteze și motor:
AVANTAJE
- Ai la dispoziție cel mai bun instrument modern pentru reparații rapide la cutia de viteze și la motor;
- Repari orice probleme la motor, cutie de viteze în atelier sau service fără efort și mult mai repede;
- Investiția inițială se recuperează rapid, nu trebuie să îți faci griji în privința prețurilor ceva mai mari decât în cazul unui cric obișnuit;
- Utilizarea cricului este simplă și sigură, eviți accidentele nedorite, unghiurile nepotrivite;
- Prezența supapei de siguranță la suprasarcină garantează intervenții cu un grad sporit de siguranță în orice situație;
- Sarcinile maxime suficient de mari pentru a putea fi folosit la orice tip de autoturism;
- Prezența roților pivotante care asigură libertate de mișcare;
- Structurile rezistente din oțel de la acest tip de cric garantează rezistența la coroziune și deteriorări mecanice, rezistență mai mare la uzură;
- Cilindrii cricurilor sunt cromați de multe ori în baie de ulei pentru evitarea petelor;
- Poziționare ușoară datorită mânerelor orizontale, roților rezistente la contactul cu uleiul sau acidul;
- Cursele active ale pedalelor mici îndreptate în sus previn coborârea accidentală;
- Aderență foarte bună la nivelul solului.
DEZAVANTAJE
- Prețuri mai mari decât în cazul altor cricuri;
- Greutate mai mare în comparație cu un cric obișnuit;
- Spații mai mari necesare pentru depozitare;
- Necesită instructaj înainte de folosire și atenție sporită la manevrare.
Cricul mecanic este cel mai întâlnit tip de cric deoarece, de cele mai multe ori, este livrat la pachet cu autoturismul achiziționat. Acesta reprezintă soluția potrivită în cazul în care ai făcut o pană sau trebuie să schimbi repede anvelopele autoturismului tău. Este ușor de utilizat în situații urgente, dar nu este recomandat în cazul unor lucrări mai complexe sau pentru ridicarea unor ansambluri foarte grele.
Spre deosebire de cricul hidraulic care este excelent de folosit în cazul greutăților mari, cricul mecanic sau cu cremalieră este folosit pentru ridicarea unor greutăți mai mici. Mentenanța acestuia trebuie să fie, de asemenea, executată de către specialiști, iar la identificarea unor semne de uzură, acesta trebuie schimbat sau reparat în service-uri autorizate.
Cricul mecanic poate avea mai multe sisteme de prindere, unele cu podea (suprafață dreaptă care împinge greutatea odată cu acționarea cremalierei) sau cu prindere sub prag. Pe piață pot fi identificate mai multe astfel de modele, unele potrivite pentru a ridica câteva sute de kilograme, iar altele capabile să ridice chiar și două tone.
Fiind utile doar în cazul greutăților mici, atunci când lucrările sunt mai complexe sau se dorește ridicarea unor autoturisme foarte grele (SUV-uri, camioane), se recomandă utilizarea unui cric hidraulic.
Folosirea cricului mecanic se face doar în momentul în care mașina este oprită complet, cu frâna de mână trasă și cu roțile blocate cu ajutorul altor dispozitive. Nu se folosesc astfel de cricuri pentru reparații sub mașină, ci doar pentru schimbarea roților.
Avantajele și dezavantajele unui cric mecanic:
AVANTAJE
- Ocupă puțin spațiu de depozitare.
- Pot fi transportate cu ușurință în portbagajul autoturismului.
- Eficiente pentru lucrări ușoare, în cazuri extreme (schimbul roților).
- Oferă o susținere sporită.
- Ideal de avut în portbagajul mașinii pentru fiecare deplasare.
- Prețul de achiziție este unul avantajos.
DEZAVANTAJE
- Cricul mecanic poate fi folosit doar pe suprafețe plane, solide.
- Nu permite efectuarea reparațiilor sub mașină, ci este folosit doar pentru schimbarea roților.
- Are o forță mică de ridicare.
- Este util pentru ridicarea mașinii doar dintr-o parte.
- Este nevoie și de alte dispozitive de blocare a roților în momentul folosirii cricului mecanic.
Cricurile auto au nevoie de o întreținere specială și de mentenanță dacă vrem să ne putem baza pe ele mai mult timp. De vreme ce sunt utilizate mereu la ridicarea unor sarcini diferite, cricurile ajung să se uzeze, piesele și mecanismele care permit ridicarea și susținerea greutăților nu vor mai funcționa la fel de bine dacă nu există întreținerea regulată.
Mentenanța cricurilor auto începe încă de la achiziționarea acestora, după primele folosiri. Se curăță, se verifică toate componentele cricurilor mecanice, hidraulice, uleiul, presiunea, părțile mobile. Dacă este cazul se intervine cu accesorii și instrumente speciale pentru curățare, schimbare ulei, pentru remedierea unor probleme apărute între timp.
Dacă se respectă sarcina maximă recomandată, să nu depășească capacitatea nominală suportată, dacă se utilizează cricurile doar pe teren drept și bine nivelat întreținerea va fi cu mult mai simplă. Nu trebuie depășită cursa maximă indicată de producător dacă vreți să vă bazați mai mult timp pe cricuri. Înainte de fiecare utilizare a cricurilor se va realiza o inspecție vizuală și se vor înlocui, repara cricurile imediat ce sunt observate probleme.
Întreținerea cricurilor nu trebuie să își propună să modifice anumite părți din structura lor, care funcționează bine - atenție la valva pentru prevenirea supraîncărcării unității, unitatea nu se modifică. Stabilitatea cricului va depinde de greutatea de pe placa cu dinți, nu se folosește capătul frontal al plăcii cu dinți pentru ridicări de greutăți.
Mentenanța și reparațiile, folosirea de accesorii pentru repararea cricurilor se vor realiza doar de către personal calificat cu experiență.
La cricul hidraulic, pentru o mentenanță mai simplă, înainte de fiecare utilizare se purjează aerul din sistemul cu supapă, se desface rapid supapa și se pompează cricul; mânerele separate trebuie legate cât mai strâns. Mententanta la cricurile hidraulice nu va presupune modificarea reducerii de presiune.
Indiferent de tipul de cricuri se va folosi lubrifierea la toate piesele mobile la intervale regulate, cu pompe de lubrifiere speciale si lubrifianți de calitate de la producători de top. Cricul trebuie să fie mereu curat și protejat, depozitat în locuri fără umiditate și ferit de eventualele șocuri ce pot apărea în urma unor mici accidente. Nivelul uleiului de la cricurile care au așa ceva se verifică cu pistonul retractat complet și se completează doar dacă este necesar. Dacă nu e ulei suficient nu vom putea ridica greutatea dorită și cricul nu o va putea susține.
La cricurile hidraulice se folosește ulei hidraulic special cu grad de viscozitate cinematică ISO de 30 cSt, 40 grade Celsius și vâscozitate Engler 3 la 50 grade Celsius. Lichidul de frână nu are ce caută în interiorul cricului hidraulic. Înlocuirea unor piese de schimb se va face numai după numerele pieselor din desenele descompuse ale ansamblurilor cricurilor.
Cilindrii din interiorul cricurilor trebuie ventilați și ei periodic dacă ridicarea greutăților este mai dificilă dintr-odată. Se va repeta ventilarea la intervale de timp regulate mai ales dacă cricurile nu au verticalitate prea bună la nivelul solului sau sunt transportate frecvent. Toate părțile în mișcare de la cricuri se vor unge în permanență cu ajutorul unor pistoale speciale și pompe pentru astfel de operațiuni.
În timpul depozitării, presiunea din cricurile hidraulice trebuie eliminată, stocarea se va face într-o poziție firească, recomandată de producător. În acest fel se vor evita bulele de aer din sistemul hidraulic.
Mentenanța și folosirea accesoriilor vor cădea în sarcina specialiștilor din service, acolo vei găsi și instrumente speciale de testare, reparare, experiența necesară mentenanței rapide. Inspecțiile realizate cu regularitate fac parte din mentenanță. Se va observa zona din jurul cricurilor, se vor observa orice scurgeri, defecte structurale sau rugina și se va interveni imediat ce au fost văzute toate aceste probleme.
Și încă un lucru important: după fiecare folosire a unui cric hidraulic sau mecanic este bine să îl curățăm și să evităm depozitarea cu praf, noroi, alte substanțe prezente la nivelul suprafeței sale. Cu fiecare curățare va fi mai puțin praf și mai puțină mizerie pe metal și uzura va interveni mult mai greu.
Se pot folosi soluții speciale pentru curățarea metalului înainte de fiecare depozitare, dar nu se curăță componentele mobile ale cricurilor hidraulice, de exemplu, în acest fel. Se vor verifica atent și sigiliile și se vor înlocui imediat dacă apar scurgeri sau sunt probleme vizibile la nivelul lor. Nu se va folosi cricul până când nu ai siguranța că funcționarea și starea sa sunt conforme cu indicațiile producătorilor.
Cricul este potrivit pentru ridicarea unor elemente cu greutate ridicată, dar menținerea acestei presiuni pentru o durată îndelungată poate favoriza apariția defecțiunilor la nivelul instrumentului. Pentru a evita situațiile în care cricul își pierde din eficiență, este recomandat să achiziționezi și capre de susținere. Acestea vor fi folosite după ce piesa a fost ridicată și trebuie să fie suspendată pentru o anumită durată de timp.
La fel ca în cazul cricurilor, și aceste capre trebuie să fie alese cu multă atenție. Siguranța și cauciucul de protecție nu trebuie să lipsească din pachetul caprelor de susținere, iar materialul din care acestea sunt fabricate trebuie să fie rezistent. De asemenea, este important ca fiecare set de capre să aibă un mecanism de reglare și să fie ales în funcție de greutatea pe care urmează să o susțină.
Utilitatea cricului, domenii/aplicații în care este folosit
Utilitatea cricului și domeniile/aplicații în care e folosit un astfel de instrument sunt variate.De exemplu putem folosi cricul în garajul propriu, pentru reparații și verificări de rutină, undeva pe o șosea, dacă am avut o pană și trebuie să înlocuim o roată.
Cricul se mai folosește în service, pentru reparații sub mașină și pentru înlocuire roți, verificări si testări, în industria auto producătoare, în service autorizat al producătorului. De regulă sunt utilizate cricurile hidraulice pentru o mai mare precizie și control mai bun asupra mișcărilor.
Și în construcții putem întâlni cricul. De regulă, cel hidraulic este folosit mai mereu pentru ridicarea unor greutăți mari, bucăți din materiale de construcții, echipamente, structuri întregi, la construcția de poduri. În depozite, cricurile speciale sunt utilizate la ridicarea și manevrarea materialelor depozitate.
Minerii utilizează cricuri hidraulice speciale pentru a elibera anumite zone de obstacole având control total asupra mișcărilor și pregătirii zonelor pentru minerit.
Întâlnim cricuri hidraulice, de exemplu, și în agricultură, acolo unde sunt folosite la multe mașini agricole, tractoare, de pildă, pentru ridicarea și lăsarea la sol a instrumentelor și echipamentelor.
Construcția navelor în marină implică utilizarea de cricuri, pentru aducerea unor componente mari în navele finalizate. Industria aerospațială poate avea nevoie de cricuri speciale pentru construcția de nave spațiale și operațiuni de încărcare mult mai simple.
Reparațiile de motociclete, mentenanța la ATV-uri, reparațiile la autobuze, camioane, vehicule pentru construcții, toate vor depinde de utilizarea cricurilor moderne și rezistente.
E important de reținut că în fiecare domeniu de utilizare trebuie să alegem un anumit tip de cric adaptat greutăților pe care le va avea de suportat, cu dimensiuni cât mai mari dacă este vorba de construcții sau de industria auto. Cricurile se găsesc pe piață într-o varietate impresionantă, au prețuri bune, se vor folosi după o instruire prealabilă și după ce personalul știe foarte bine la ce va folosi cricul, ce greutate va fi de ridicat, menținut.
Cricul este cel mai simplu și mai eficient instrument pentru un service și pentru diversele industrii unde e nevoie mereu de ridicarea de greutăți. Nu este nevoie de instructaj special și îndelungat, manevrarea în siguranță se învață rapid iar cricurile vor fi de mare ajutor indiferent în ce domeniu lucrăm.
Totul este să alegem cricul potrivit, să îl poziționăm corect pe suprafață plană, să îl asigurăm și restul operațiunilor vor fi mult mai simple dintr-odată. Cricurile își dovedesc utilitatea și în cazul greutăților mari, și în cazul greutăților mai mici, așa că investiția în ele merită și se va amortiza rapid pe măsură ce le vom folosi când va fi nevoie.
FAQ - Întrebări frecvente despre cric:
- Ce cric aleg pentru mașina mea?
În funcție de nevoile pe care le întâlnești și gradul de pregătire pe care-l ai poți alege un cric auto potrivit pentru lucrările efectuate acasă, în propriul garaj. Mai mult decât atât, un cric poate fi eficient și pentru ridicarea anumitor piese sau elemente cu greutate crescută. Cel mai bine este să apelezi la sfaturile specialiștilor atunci când ești în căutarea unui astfel de cric și să alegi modelul potrivit nevoilor tale. Este recomandat ca înainte de prima utilizare să te asiguri că știi cum să utilizezi acest instrument și care sunt recomandările producătorului.
- Ce fel de ulei pot folosi pentru mentenanța cricului?
Pentru fiecare tip de cric există un tip de ulei potrivit. Evită să folosești alte tipuri de ulei decât cele recomandate de producători. Mai mult decât atât, atunci când un element prezintă urme de ulei sau când cricul nu mai funcționează corespunzător, apelează la profesioniști pentru lucrări de mentenanță sau service. Uleiul pentru cric este folosit pentru lubrifierea elementelor mobile. Acest procedeu trebuie repetat la fiecare 3 luni sau în funcție de frecvența utilizării instrumentului.
- Cât este de rezistent un cric hidraulic?
Fiecare cric poate avea o durată de viață lungă dacă este întreținut și folosit corespunzător sfaturilor producătorului. Asigură-te că acest instrument este verificat constant și apelează întotdeauna la profesioniști în cazul reparațiilor. Încetează să utilizezi cricul dacă acesta prezintă deformări sau scurgeri de ulei. Piesele de schimb trebuie să se potrivească cu cele originale, iar reumplerea sistemului hidraulic trebuie să fie făcută conform specificațiilor producătorului.
- Câte capre de susținere ar trebui să cumpăr?
În funcție de activitățile pe care urmează să le desfășori trebuie să alegi și numărul caprelor de susținere. Trebuie să ții cont și de greutatea pe care urmează să suporte aceste capre și materialul din care acestea sunt fabricate. Pentru susținerea unui motor sau a altor piese de greutăți ridicate, un set de 2 capre stand ar trebui să fie suficiente. Bineînțeles că numărul acestora crește odată cu dimensiunile pieselor care urmează a fi susținute sau greutatea acestora.